1

Topic: Muistatko ensikosketuksesi amerikkalaiseen jalkapalloon?

Nyt yliopistojalkapallon finaaliottelun aikaan juolahi mieleeni, että ensimmäinen telkkarista näkemäni yliopistojalkapallo-ottelu oli myös BCS Championship Game.

Vuosi oli 2003, olin häämatkalla Kaliforniassa, ja Fiesta Bowlissa kohtasivat Ohio State ja Miami. Tuo matsi oli, ainakin ennen viime vuotista Rose Bowlia, yleisen mielipiteen mukaan kevyesti historian paras mestaruusottelu. Ottelun aikana valitsemani suosikki tosin lopulta poistui kentältä häviäjänä.

Tämä sai minut myös miettimään, että milloin näin ensimmäisen kerran amerikkalaista jalkapalloa teeveestä.

Ainakin ensimmäinen muistamani Super Bowl on numero 30 eli Dallas Cowboysin ja Pittsburgh Steelersin kohtaaminen tammikuulta 1996. Saattaa olla, että olin yrittänyt katsoa Super Bowlia myös edellisenä vuonna, mutta ehkä nukahdin jo kesken ennakospekulaatioiden. Tuossakin ottelussa joka tapauksessa väärä joukkue voitti.

Ensimmäinen muistoni jenkkifutiksesta telkkarissa on hatara, mutta se on jostain 90-luvun alusta, kun eurooppaan oltiin kaiketi perustamassa jonkinlaista useamman maan käsittävää liigaa. Helsinkiinkin kai oli joku joukkue tulossa, jonka nimessä oli ehkä sana Fox. Sitä liigaa ei ilmeisesti sitten koskaan perustettu. Jonkinlainen uutinen aiheesta joka tapauksessa urheiluruudussa oli.

Ensimmäisen kerran seurasin jenkkifutisottelua paikan päällä vasta niinkin myöhään kuin kesäkuussa 2005. Heräsin todellisesti lajin ylivertaisuuteen vasta aika myöhäisessä vaiheessa ja Joensuussa majailun vuoksi ei paikallisiakaan matseja innostukseni ensihetkinä ollut nähtävissä. Kyseessä oli vaahteraliigaottelu Rajariteiden ja Butchersin välillä. Butchers voitti 34-0.

Muistatteko omat ensikosketuksenne jenkkifutikseen tai NFL:ään tai yliopistojalkapalloon tai mihinkään?

2

Re: Muistatko ensikosketuksesi amerikkalaiseen jalkapalloon?

Tuomas wrote:

Helsinkiinkin kai oli joku joukkue tulossa, jonka nimessä oli ehkä sana Fox. Sitä liigaa ei ilmeisesti sitten koskaan perustettu.

Googlellahan jotain valoa tuohon löysinkin ihan keskenäni. Joukkueen nimi oli Helsinki Blue Fox ja liiga nimeltään International Football League of American Football. Tiedän ainakin yhden tälle palstalle kirjoittavan, jolta varmaan jotain tarkempaakin infoa aiheesta löytyisi, vai mitä, mr. Tittle?

3

Ensikosketus tapahtui muistaakseni vuonna 1998 syksyllä tai alkutalvesta Kuopion keskarin kuplahallissa Steelersin treeneissä. Mukaan lähteminen tapahtui niin, että eräs kaverin kaveri oli innostunut lajista ja värväsi mukaansa liudan omia kavereitaan ja siinä sivussa minutkin.

Alussa treenit olivat tietysti kesken pimeimmän talven lähinnä pallon käsittelyä, soccerimatseja tms. ja ne täyttivät lähinnä jonkinlaisen liikunnallisen tyhjiön nuoren miehen elämässä.

Nurmikon alettua vihertämään ja oikean pelaamisen alettua laji kuitenkin avautui todenteolla ja sen jälkeen ei olekaan ollut epäselvyyttä siitä mikä on minulle se ykköslaji.

Tuosta televisiopuolesta sen verran, että en muista nähneeni lajia ennen pelaamisen aloittamista vaikka todennäköisesti siihen törmännytkin jossain.

Pelaamisen aloittamisen jälkeen katselin jonkin verran Sky Channelilta tms. nauhoitettuja Notre Damen matseja. Ensimmäinen teeveestä katsottu SB oli mustaakseni vuoden 2000 St Louis-Tennessee.

Last edited by Mikko (11.1.2007 9:31)

Varsinainen ensikosketus lajiin taisi tulla joskus vuoden -95 paikkeilla kun kaverini pelasi junnutasolla lukioaikana Kokkolassa. Tuolloin en vielä "herännyt" lajiin.

Varsinainen kääntyminen tapahtui työreissulla Nashvillessa 2003 kun pääsin paikan päälle seuraamaan Tennessee Titansien ja Cleveland Brownsien välistä preseason - ottelua. Jopa preseason pelissä tunnelma oli sen verran uskomaton, että innostuin lajista.
Hotellimme sijaitsi onnekkaasti stadionin parkkipaikan toisella puolella, joten oli hauska seurata kuinka jo puolen päivän jälkeen porukkaa alkoi kerääntyä parkkipaikalle. Rihkamanmyyjiä, lipputrokareita ja mikä toiseksi uskomattominta: perusjenkkejä *grillien* ja katosten kanssa. Perheet grillailivat parkkiksella, morjenstivat tuttuja ja tuntemattomia ja virittäytyivät pelin tunnelmaan. Markkinatunnelma oli melkoinen.
Kaikkein uskomattominta oli, että ymmärtääkseni kaikki grillailijat eivät jää katsomaan peliä paikan päälle, vaan pakkaavat vehkeensä ja menevät kotiin katsomaan peliä telkkarista!
Tuolloin en lajin hienouksia vielä pahemmin tuntenut, mutta loppuun asti jännittävän ja kotijoukkueen niukan voiton jälkeen jäi hyvä mieli. Loppuilta kuluikin sitten Nashvillen kantrimusiikinhöyryistä yöelämää haistellessa toisella puolella jokea.

Oikeastaan vasta tuon jälkeen olen seurannut lajia Velodromilla Vaahteraliigan peleissä mahdollisuuksien mukaan ja toden teolla nyt Viasatin näyttämien pelien myötä. Superbowlit tietysti asia erikseen.

P.S: Sen lyhyen, suomenkielisen "Jenkkifutiksen katsominen ummikoille" - oppaan kirjoittaminen ei muuten ole yhtään hassumpi idea. Jos sen saisi julkaistua nettiin ennen Super Bowlia (tuleeko taas neloseltakin?), voisi se tuoda lajin pariin ehkä pari uuttakin henkilöä.

- Janne

5

Tuo urheilukirjoista mielenkiintoisten sääntöjen lukeminen ja ajoittainen "Rytkyn" tms. pelaaminen tuli minullekin ensimmäisenä mieleen. Lisäksi minulla oli 70-luvun alussa "jefu-pelipaita" joka oli suosikkipaitani pitkään. Pitääpä kaivaa jostain vanha kuva jossa olen se paita päällä. Kummastusta herätti ensimmäisissä Taftin palavereissa pelipaikat quarterback, halfback ja fullback...ihme nimiä.

Loput kerron muistelmissani, mutta Blue Foxin paikka olis ollut kuulemma varma wink

6

80-lukua ja ensimmäisiä vuosia. Selkeät muistikuvat löytyvät jo vuodelta 1985, jolloin Alma College vieraili Northern Lightsin vieraana Oulussa Raatin stadionilla. Kyyti oli todella kylmää, matsi taisi päättyä 0-70 tai jotain sinne päin.

Välissä on ollut useitakin kausia, jolloin ei tullut kentän laidalle löydyttyä, mutta rakkaus lajiin on säilynyt.

Peliurasta olen haaveillut oikeastaan aina ja lukiossa lähtö oli todella lähellä, mutta luokkakaveri jänisti viime metreillä. Yksi syy aristeluun lienee tietoisuus lajin riskeistä polville ja nilkoille, jotka ovat jo paukkuneet muissa lajeissa.

7

Muistan. Vuosi oli 2005 kun työkaverikseni tuli eräs hörhö joka paasasi lajista kuin viimeistä päivää. Tuosta päivästä lähtien kyseinen hörhö on kertoillut lajin sääntöjä, historiaa ja mitä kummallisimpa tarinoita milloin mihinkin lajin osa-alueeseen liittyen. Monena päivänä kahvitauot, ruokatauot ja _joskus_ jopa työaikakin on ollut yhtä amerikkalaista jalkapalloa. Pikku hiljaa tarinoita kuunnellessa laji alkoi jo vähän ihan oikeastikin kiinnostaa. Viime kesänä pääsin jopa heittämään tuota kummallista puikulaa. Eihän siitä oikein mitään tullut, sormikin vääntyi ja sattui niin pirusti. Mutta loppukesästä viriteltiin jo kuitenkin pienimuotoista lippupallojoukkuetta, harmi kyllä se viritys kuihtui kasaan ennenkuin kerkesi kunnolla edes alkamaankaan.

Ensimmäisen pelin näin livenä kun paikallinen vaahteraliigajoukkue otti nenäänsä enmuistakeneltä. Kyseinen ottelu ei lajista ehkä sitä parasta kuvaa antanut, mutta päätin antaa vielä toisen tilaisuuden Viasatin kanavapaketin hommaamisen myötä. Nyttemmin olen löytänyt itseni jo useampana iltana töllöttimen edestä katselemasta pelejä (välillä silloinkin kun toisella kanavalla potkitaan sitä pyöreämpää palloa).

Viime kierroksen aikana päätin, että mikäli en jostain kumman syystä pääsekään FC Barcelonan laitapuollustajaksi taikka Ferrarin formulakuskiksi minusta tulee Indianapolis Coltsien potkaisija.

8

Kai mäkin sitten viimeinkin...

Muistan lapsuudestani jonkun pikku pätkän Urheiluruudusta, mahdollisesti 90-luvun alkupuolelta. Vaahteraliigakierroksen pätkä tuli Turun Yläkentältä, Trojansin vastustajasta ei ole kuin hämärä aavistus (mahd. Northern Ligthts). Joka tapauksessa Turun kuuppana oli muistaakseni Mike Horton (meniköhän oikein??), joka punnersi itse voittomaalin. Tämä siis 10v. muistamana...

Eka ottelu, jonka oon alusta alusta loppuun katsonut, oli 2003 SB Tampa Bay-Oakland. Siinä se sitten olikin, koukkuun jäätiin kuin hauki alkukesästä!!

"I firmly believe that any man´s finest hour - his greatest fulfillment to all he holds dear - is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious"   
Vince Lombardi

Ensimmäinen todellinen kosketukseni oli 39. Super Bowl, jota heräsin katsomaan joskus neljältä yöltä syystä, jota en enää muista. Ostin NFL2K5-pleikkaripelin ja pelailin sitä enemmän kuin ehkä on suotavaa.

Kiinnostuin lajista ja hakeuduin seuraavana kesänä katsomaan Northern Lightsien matsin. Minulla tuli huono omatunto siitä, että en ollut tekemässä jotakin lajin hyväksi. Pelaamista en uskaltanut kuitenkaan kokeilla, joten hengasin tuomareiden seurassa ja seisoin yhden ottelun downmarkerin varressakin. Olen siitä asti aikonut hakeutua tuomaritoimintaan, mutta viime kesänä hektinen kesätyö vei sen mahdollisuuden (kuten taitaa viedä tänä kesänäkin). Jonkinlainen kipinä lajin edellytyksien parantamiseksi täällä pohjoisessa  minuun on kuitenkin jäänyt. Olisi hienoa, jos voisin vaikuttaa siihen, että joku oululaislapsi tai -nuori voisi harrastaa lajia ja kehittyä siinä osittain minun työpanokseni ansiosta.

NFL Europen loppuottelu paikan päällä on minulla ollut suunnitelmissa jo siitä asti, kun lajista kiinnostuin, ja ehkä tänä keväänä se saattaisi vaikka toteutua. Kesällä eksyn ehkä taas Northern Lightsien otteluun yhtenä muutamista maksavista katsojista ja tukemisen vuoksi juon pullakahvit kentän reunalla suunnitellen, miten saisin itseni työnnettyä mukaan toimintaan.

10

MattJames wrote:

Minulla tuli huono omatunto siitä, että en ollut tekemässä jotakin lajin hyväksi. Pelaamista en uskaltanut kuitenkaan kokeilla, joten hengasin tuomareiden seurassa ja seisoin yhden ottelun downmarkerin varressakin. Olen siitä asti aikonut hakeutua tuomaritoimintaan, mutta viime kesänä hektinen kesätyö vei sen mahdollisuuden (kuten taitaa viedä tänä kesänäkin). Jonkinlainen kipinä lajin edellytyksien parantamiseksi täällä pohjoisessa  minuun on kuitenkin jäänyt. Olisi hienoa, jos voisin vaikuttaa siihen, että joku oululaislapsi tai -nuori voisi harrastaa lajia ja kehittyä siinä osittain minun työpanokseni ansiosta.

Erittäin hieno asenne hommaa kohtaan ja hienoa, että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa. Ei kun vaan tunkemaan sinne kuvioihin mukaan niin eiköhän sieltä hommaa löydy. Meilläpäin ainakin avuntarjoajat tulevat yleensä ensimmäisenä juuri chainiin tai vaikka pallopojiksi ja aina siinä vapautuu yksi ihminen tekemään taas jotain muuta hommaa. Toisaalta onhan urheilujoukkueessa vaikka kuinka paljon muutakin hommaa. Huoltajana pystyy toimimaan melkein kuka vain. Joukkueenjohtajana varsinkin junnuissa sitten kun on vähän lisää tietoa lajin ympyröistä. Kun laji avautuu enemmän ja käy vaikka koulutuksissakin voi alkaa vaikka valmentaa pienimpiä junioreita. Siitäpä onkin sitten tie auki vaikka mihin.

Last edited by Mikko (8.2.2007 15:42)